vrijdag 2 april 2010

Moeke

Een kleine drie maanden geleden, vielen er in Haïti op enkele seconden meer dan 200.000 doden. Het was wereldnieuws maar ik heb toen niet geweend.
Momenteel ligt er in een ziekenhuiskamer in Lier een tenger, klein oud vrouwtje van 74 jaar in de coma. Ze heeft vandaag een zware hersenbloeding gehad en er is geen enkele hoop meer, heeft de dokter me aan de telefoon uitgelegd. Dat is natuurlijk geen wereldnieuws, maar sindsdien doe ik niets dan wenen. Het is mijn lieve, lieve 'moeke' die op sterven ligt.
Ik ga zo snel mogelijk naar België vertrekken, maar zij is eigenlijk vandaag al 'vertrokken'. Als ik haar nog levend terugzie, dan zal er geen gesprek meer mogelijk zijn. En de dokter zei dat het heel onwaarschijnlijk is dat ze dinsdag zal halen, als ik aankom in België ...
Had ik dat maar geweten in juli bij het afscheid, ik had nog zoveel dingen willen zeggen en vragen. Had ik dat maar geweten in juli bij het afscheid, ik zou niet vertrokken zijn.
Een goeie 15 jaar geleden, ze was toen al bijna 60, kwam ze op bezoek in Haïti en ging ze nog achter op de motor mee de bergen in. Wat ben ik toch altijd trots geweest op haar, dat ze zo ontembaar was en zo ongelooflijke energiek. Ik heb haar dat ook dikwijls gezegd. Daarom dacht ik ook dat ze minstens 84 zou worden of 94 of - waarom niet - 104. Maar daar heeft vandaag anders over beslist. Het was beslist geen goede vrijdag.

5 opmerkingen:

  1. Hoi Dirk,

    Ik dacht even een kijkje nemen op je blog en lees dan dit bericht. Sterkte man!

    Groeten,

    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve jongen, men is altijd te jong om zijn moeder te verliezen. Wie had dit kunnen verwachten van zo'n sterke madam. En toch....men denkt altijd dat men nog tijd genoeg heeft en dan met éen vingerknip gaat het licht uit. Ik voel met je mee. Heel erg zelfs. Dirk, ik weet niet hoe lang je in België zal zijn maar weet dat de deur op de Schotensteenweg 80 voor je open staat. Een belletje volstaat : 0476/76.21.18 Meer kan ik niet doen. Gon.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dag Dirk,

    ik leef met je me een wens je heel veel sterkte met het verlies van je moeke. Laat haar verderleven in je zo schoon vertelde verhalen; dat doet ze nu al voor mij!
    hartelijke groet van je ex-collega Griet uit Turnhout xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hey Dikkie Dik,
    Innige deelneming, beetje laat maar blogs zijn zo oud dan dat ze gelezen worden nietwaar. In elk geval zondag moet je maar met veel liefde terug denken aan die prachtige mams van je en dan blijft ze toch een beetje op deze wereld, niewaar ?
    Het lijkt een eeuwigheid geleden dat we elkaar zagen, heb nu zin om met jou een pooltje te gaan steken met een geus en kriekske erbij, maar dat zal niet zo eenvoudig zijn, I guess, oops Engels, of mag dat wel nu je in een internationale context leeft ;-)? We hebben in elk geval veel te vertellen, want het is niet zo heel lang geleden maar ondertussen heb jij daar toch al wel t een en ander meegemaakt en is er hier ook wel wat in beweging geweest. Heb je s zin om te chatten of skypen one of these, want zo'n eenzijdige blog, bwwweek, niet echt mn ding!
    tot gauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dertiendeprovincie.nl is een nieuwe site over wonen, leven en werken in het buitenland. Om de geboorte te vieren belonen we vroege vogels. Gan naar bloggen wordt beloond om te zien wat dit inhoudt. Met vriendelijke groeten.

    BeantwoordenVerwijderen