woensdag 20 januari 2010

Beste allemaal

Vanmorgen rond 6 uur weer een krachtige naschok. Omdat het hier nu wemelt van de journalisten, had ik een dik kwartier later al reacties uit België om te vragen of alles in orde was. De naschok was krachtig, zeker als je bedenkt dat we nu 9 dagen na de aardbeving zijn. Maar, als ik even technisch mag worden : de schaal van Richter is zo opgesteld dat een aardbeving van 8.0 tien keer sterker is dan één van 7.0 en die is dan weer tien keer sterker dan één van 6.0 enzovoort. De aardbeving van vorige dinsdag was er één van 7.0, hoewel sommige ook van 7.1 of 7.2 spreken. De naschok van daarnet was er één van 6.1. Wat we daarnet dus meemaakten was dus tien keer zwakker dan de eigenlijke aardbeving. Het was even schrikken en alles daverde en trilde wel, maar op zich is het dus enkel maar een naschokje en heeft het niets te betekenen.
Nu ja, dat is enkel theorie natuurlijk: mijn hart bonkte en ik ben in paniek buitengerend en ik stond te trillen op mijn benen. Dus ik wil het zeker niet minimaliseren. Maar ik wou maar even zeggen : deze naschok gaat zeker geen grote schade hebben aangericht en was eigenlijk in niets te vergelijken met de eigenlijke aardbeving van 12 januari.
Bon, ondertussen had ik weer een tekst geschreven, wat doet een mens zoal 's avonds ... Maar De Standaard heeft gevraagd of zij die tekst morgen donderdag mogen publiceren, er is dan een grote TV show voor Haiti en ook de krant gaat extra aandacht aan de ramp besteden. Dus ... morgen staat mijn tekst in de krant. Koop dus allemaal De Standaard, zou ik zeggen, en als dat niet lukt : vrijdag kan je mijn tekst hier lezen.
Sommige mensen vragen me ook of ze nog iets kunnen doen. Wel, ik zou enkel zeggen, steun de noodhulpacties, want dat is wat Haiti nu nodig heeft. Ik stel het wel en heb verder niets nodig. Als er mensen zijn die op langere termijn iets willen doen : CUNINA start in september met nieuwe financiële peterschappen in Haiti. Wie de school van een Haitiaans kind wil betalen kan zich opgeven bij CUNINA (www.cunina.org op die website staan ook nog andere getuigenissen trouwens). Voor een peterschap betaal je 30 euro per maand, het loopt tot het einde van het middelbaar onderwijs, 13 jaar lang normaal gezien. Zo geef je een kind de kans op een menswaardig leven. Maar dat moet nu niet de eerste bezorgdheid zijn, geef vooral gul voor de noodhulpacties, want Haiti kan het echt gebruiken, de situatie in de benedenstad is - zo hoor ik van de mensen - hallucinant. Waarschijnlijk, met al die TV ploegen, hebben jullie daar een beter zicht op dan ik, dus ik moet daar niet veel uitleg bij geven.
Vandaag vertrekt er een vliegtuig naar Nederland met alle adoptiekinderen die in procedure waren om naar Nederland te vertrekken. We gaan straks met onze kinderen naar de luchthaven. Voor ons kindertehuis is dat ook het einde want alle kinderen die hier nog waren kunnen mee met het vliegtuig. Vanaf nu gaan we ons 100 % op het rootsprogramma kunnen toeleggen, zodra de situatie het toelaat uiteraard. Het wordt een drukke dag, ik moet er vandoor.
Groetjes,  Dirk.

4 opmerkingen:

  1. Dirk, dank je voor wat nieuws. We voelen ons wat machteloos voor wat er gebeurt. Goed dat je de noodhulp wat situeert, al hoop ik dat op termijn fundamentele ondersteuning zal plaatsvinden. We wensen je veel moed en tot skypes... Fons Vdl.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je bericht, Dirk.
    En heel erg bedankt voor je artikel in De Standaard.
    Lou

    BeantwoordenVerwijderen
  3. geweldig, dat je ons zo op de hoogte houdt! Sterkte met al je werk daar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Dirk,

    Beter laat dan nooit, maar ik wil je heel hartelijk bedanken voor je verslag dat je schreef op die vreselijke dag. Dat heeft ons zo goed gedaan, te weten dat jullie het allemaal goed maakten in Esperance. Ik ben de moeder van Djersen. Hij heeft het regelmatig over jou en je motor. Het gaat goed met hem en ons.

    BeantwoordenVerwijderen